Obwieszczeniem Marszałka Sejmu RP z dnia 8 czerwca 2017 r. (Dz.U. 1960 Nr 30 poz. 168 , tj. Dz.U. 2017 poz. 1257) ogłoszono jednolity tekst ustawy − Kodeks postępowania administracyjnego.

Nowelizacja KPA – zmiany korzystne dla Inwestora

Wśród wielu zmian w zakresie znowelizowanego Kodeksu postępowania administracyjnego na szczególną uwagę zasługują te, z których wynikają korzyści wpływające na postępowania administracyjne przed urzędami oraz obieg dokumentów.

Do najważniejszych – z punktu widzenia inwestora – zapisów należą:

 

1. Rozstrzyganie wątpliwości na korzyść inwestora

  1. Zgodnie z art. 7a § 1 KPA wprowadza się tzw. rozstrzyganie wątpliwości na korzyść strony;
  2. Art. 8 § 2 wskazuje na obowiązek organów do podejmowania identycznych rozstrzygnięć w takim samym stanie faktycznym i prawnym;
  3. Ponadto art. 81a § 1 wskazał:  Jeżeli przedmiotem postępowania administracyjnego jest nałożenie na stronę obowiązku bądź ograniczenie lub odebranie stronie uprawnienia, a w tym zakresie pozostają niedające się usunąć wątpliwości co do stanu faktycznego, wątpliwości te są rozstrzygane na korzyść strony.

W praktyce: inwestor zyskuje pewność, że w przypadku wątpliwości organu co do rozstrzygnięcia w oparciu o treść przepisu należy dokonać wykładni na korzyść inwestora, zaś w oparciu o ten sam materiał dowodowy organy administracji publicznej mają obowiązek podjęcia identycznych rozstrzygnięć.

2. Możliwość informowania stron postępowania poprzez obwieszczenie dla wszystkich postępowań, gdy liczba stron przekracza 20

  1. Znowelizowany art. 49 dopuszcza informowanie stron postępowania poprzez obwieszczenie, zawsze gdy liczba stron przekracza 20 (dotychczas tryb ten był przewidziany wyłączenie dla zamkniętego katalogu postępowań, takich jak decyzje środowiskowe czy decyzje o lokalizacji inwestycji celu publicznego). Artykuł ten precyzuje ponadt, sposób publikacji oraz treść obwieszczenia.

W praktyce: skrócenie postępowań administracyjnych, poprzez możliwość odstąpienia od formy bezpośredniego zawiadamiania stron postępowania i zastosowanie trybu uproszczonego poprzez obwieszczenia.

3. Umożliwienie pracownikom organu prowadzącego postępowanie poświadczania za zgodność z oryginałem dokumentów występujących w postępowaniu

  1.  Art. 76 a § 2b wskazał: Upoważniony pracownik organu prowadzącego postępowanie, któremu został okazany oryginał dokumentu wraz z odpisem, na żądanie strony, poświadcza zgodność odpisu dokumentu z oryginałem. Poświadczenie obejmuje podpis pracownika, datę i oznaczenie miejsca sporządzenia poświadczenia, a na żądanie strony, również godzinę sporządzenia poświadczenia

W praktyce: ułatwienie w załatwianiu spraw urzędowych, z uwagi na brak obowiązku poświadczania za zgodność z oryginałem przez występującego w sprawie pełnomocnika strony będącego adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym lub doradcą podatkowym.

4. Wprowadzenie mediacji w postępowaniu administracyjnym jako narzędzia dodatkowych wyjaśnień oraz analizy materiału dowodowego

  1. Art. 96 §  1-3 mówią:  W toku postępowania może być przeprowadzona mediacja, jeżeli pozwala na to charakter sprawy. Mediacja jest dobrowolna. Celem mediacji jest wyjaśnienie i rozważenie okoliczności faktycznych i prawnych sprawy oraz dokonanie ustaleń dotyczących jej załatwienia w granicach obowiązującego prawa, w tym przez wydanie decyzji lub zawarcie ugody.

W praktyce: inwestor, w toku prowadzonej procedury administracyjnej może zawnioskować do organu o przeprowadzenie mediacji, dzięki której uniknie formy często rozległych pisemnych wyjaśnień oraz korespondencji przedłużającej wydanie rozstrzygnięcia.


5. Wprowadzenie możliwości wniesienia zrzeczenia się prawa do odwołania wobec organu, który wydał decyzję. W praktyce w przypadku, gdyby wnioskodawca uzyskał pisemne zrzeczenie się ww. prawa od wszystkich stron postępowania to wydana decyzja staje się natychmiast ostateczna i prawomocna

  1. Art. 127a § 1-2 wskazują: W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

W praktyce: po uzyskaniu pisemnych oświadczeń od wszystkich stron postępowania decyzja natychmiast staje się ostateczna i prawomocna. Pozwala to szczególnych sytuacjach na skrócenie urzędowych terminów oczekiwania na upływ terminu wniesienie odwołania oraz czasu przepływu korespondencji pomiędzy organem a stroną.